Når er varen på lager? Legg igjen din epost og vil vil informere deg når produktet er på lager igjen.
Epost Antall Vi deler ikke din addresse med noen andre
Fermentert gresskar

Fermentert gresskar

Man kan mene mye om Halloween, men det mangler i allefall ikke gresskar i butikken! Her har du en enkel oppskrift på fermentert gresskar – en fargeglad, søt-syrlig snacks! Godt for både ganen og immunforsvaret.

Fermentering 1-2 uker. Tilberedning 15 minutter (hvis du har alt klart, men det har man jo aldri. Dessuten må man vaske opp etterpå. La oss si 30 minutter da…). 

Man kan lage masse av gresskar – pannekaker, juice, suppe og pai. I år har vi vært litt mer kreative og prøvd å fermentere gresskar. Masse gode, probiotiske bakterier for immunforsvaret!

Fermentering er enkelt så snart du har forstått grunnprinsippene:

Luft må få slippe ut! Under fermenteringen dannes Co2 som skaper trykk dersom den ikke får boble ut. Derfor bør du ha en fermenteringskrukke med vannlås, eller så må du lette på trykket en gang om dagen. La det være endel plass igjen i glasset, ellers kan det fort boble over når det blir fart på prosessen.

Luft må ikke slippe inn! Grønnsakene må være godt dekket av væske. Bruk gjerne en vekt, for eksempel en sten, en liten asjett el.l. for å hindre at bitene flyter opp. Hvis du ikke har krukke med vannlås, må du dekke til med et lokk som du kan lette på trykket med uten å slippe for mye luft inn. Ellers kan du få gjær- og muggsopper inn.

Ingredienser:

  • 1 kg
  • 2 spiseskjeer havsalt (uraffinert)
  • 2 kanelstenger
  • 15 hele nellik
  • 7-8 cm ingefærrot, finskåret
  • Vann
Nei, ikke så fullt!
Nei, ikke så fullt!

Slik gjør du:

Fjern skallet og frømassen i midten. Spar en bit av skallet – bakteriene på skallet er det som starter gjæringsprosessen!

Skjær gresskaret i biter på 1-2 cm, og legg dem i glasset/krukken sammen med biten fra skallet. la det være godt med plass igjen til toppen av glasset.

Putt oppi salt, ingefær og krydder – rør eller rist så det blander seg. Bruk de krydderne du synes frister – chili og muskat er populære valg også.

Fyll på vann så det dekker innholdet godt, press innholdet godt ned og legg på en vekt for å holde det nede.

La det stå på kjøkkenbenken i 1-2 uker til du får den smaken du liker. Jo lenger det står, jo mer smak utvikles, men ikke la den stå 3 uker eller mer, det egner seg ikke for gresskar.

Nyt til for eksempel: Ostefat, salater, som siderett/smaksforsterker til viltkjøtt, for å piffe opp smørbrød, eller til å blande i smoothies for å lure probiotoka i små, intetanende barn.

PS! Neste uke får vi inn noen helt fantastisk fine fermenteringskrukker – håndlaget i Nederland etter gamle tradisjoner.

 

Legg igjen en kommentar